fbpx

Sökmotoroptimering

En dator som visar google analytics översiktssvy

Tjänst

Teknisk sökmotoroptimering

Teknisk sökmotoroptimering (SEO) handlar primärt om just de tekniska bitarna av din webbplats såsom källkod, mobilanpassningar, laddtider, optimering av bildrenderingar och strukturering av data samt innehåll.

Teknisk sökmotoroptimering handlar alltså om att med alla medel som står tillbuds hjälpa sökmotorer som Google på traven med att hitta och indexera innehållet på din webbplats. Med över 10 års erfarenhet av utveckling för webben med ett konstant SEO-tänk vågar vi påstå att vi är proffs på detta och levererar förstklassig teknisk sökmotoroptimering i alla våra leveranser.

Målet med teknisk SEO är att Googles robot som spindlar internet snabbt och enkelt ska kunna hitta allt innehåll på din webbplats. Detta för att kunna läsa in och indexera all information som finns på varje enskild sida.

Googles algoritm innehåller massor av faktorer, några av faktorerna för en bra sida är:

  • Laddar snabbt
  • Är mobilanpassad
  • Är fri från fel
  • Innehåller inga trasiga länkar
  • Innehållet har korrekt markup för titlar, undertitlar, brödtext, länkar och bilder
  • Webbplatsen levereras över en krypterad anslutning

Teknisk sökmotoroptimering ingår alltid i webbplatser levererade av oss

För oss är det en hygienfaktor och en del av vår yrkesstolthet att de tekniska bitarna av en levererad webbplats är korrekt implementerade. Något annat är helt otänkbart.
Efter genomförd leverans och produktionssättning jobbar vi också kontinuerligt med att förbättra vår implementation, detta är en del av de uppdateringar vi skickar till din webbplats.

Texten SEO

Tjänst

Onpage sökmotoroptimering

Onpage sökmotoroptimering handlar primärt om innehåll, relevant och väl strukturerat innehåll. Både dina besökare och Google föredrar sidor med relevant innehåll som de faktiskt vill läsa.

Här gäller det att fokusera på besökaren, tänka på saker som att vara pedagogisk och informativ både när det gäller texter och bilder. Textera ska vara unika, alltså inte kopierade från någon annanstans på internet, google genomskådar detta. Bilder ska ha alt-texter som beskriver vad dom föreställer.

Var informativ, något för mycket text är bättre än för lite men ordbajsande blir varken google eller dina besökare glada av.
Internlänkar till andra sidor på din webbplats är också positivt, där det är relevant såklart, det hjälper både dina besökare och google att hitta ännu mer relevant innehåll.

Ett exempel på onpage-optimering

Ponera att du skulle vilja ranka högt på googlingar på ”arbetshandskar”.

  • Ha en sida med huvudrubriken (H1) Arbetshandskar.
  • Nämn arbetshandskar redan i textens ingress.
  • Ha ordet arbetshandskar med i undertitlar (H2, H3 etc.) längre ner på sidan.
  • Nämn ordet arbetshandskar i brödtexten.
  • Ha en bild med en alt-text som innehåller ordet arbetshandskar.
  • Ha en meta-beskrivning som innehåller ordet arbetshandskar
  • Sidans URL ska helst innehålla ordet, dindoman.se/arbetshandskar

När du har allt detta har du förhoppningsvis en bra sida om arbetshandskar med relevant och väl strukturerat innehåll. Om hela din webbplats dessutom handlar om handskar i allmänhet och domännamnet är arbetshandskar.se, ja då har du en ännu större chans att tjäna placeringar bland sökresultaten baserat på ditt innehålls relevans.

Onpage-optimering kan köpas till

Vi tänker inte påstå att vi är proffs på precis alla ämnen som det skulle vara intressant för dig att ranka på. Onpage-optimering av en webbplats är ett stort och gediget arbete som behöver genomsyras av både fackkunskaper från din bransch samt från SEO-världen.
Därför kan vi inte erbjuda att onpage-optimering ska ingå i vårt grunderbjudande. Vad vi däremot kan göra är att titta på just ditt fall och göra en bedömning om vi tror oss kunna göra ett bra jobb med just ditt innehåll.

Med det sagt vill vi påminna om att teknisk SEO alltid ingår i våra leveranser.

Vanliga frågor om sökmotoroptimering (SEO)

Vad är SEO?

SEO (Search engine optimization), eller sökmotoroptimering är samlingsbegreppet för ett antal olika strategier för att optimera sin webbnärvaro för att driva så mycket relevant trafik som möjligt till sin webbplats.

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO är den delen av arbetet med sökmotoroptimering som primärt syftar på en webbplats tekniska implementation och förmåga att hjälpa sökmotorer att hitta relevant och strukturerat innehåll.

Vad är onpage-SEO?

Onpage-SEO är den delen av arbetet med sökmotoroptimering som primärt syftar på innehållet och dess faktiska relevans för besökare.

Vad är offpage-SEO?

Offpage-SEO är den delen av arbetet med sökmotoroptimering som primärt syftar på en webbplats förmåga att anskaffa relevanta inlänkningar från andra webbplatser.

Vad är SERP?

SERP står för Search Engine Result Page, det är alltså sidan med resultat som visas vid en sökning. Målet med SEO-arbete och optimeringar är att hamna så högt upp som möjligt i SERP:en.

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing och är betald marknadsföring i sökmotorer. Högst upp på Googles resultatsidor visas ofta ett antal annonser markerade med ”Annons”, dessa är en del av dessa företags SEM-strategi.

Vill du klättra bland sökresultaten på Google?